ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ TÜRKOLOJİ ARAŞTIRMALARI MERKEZİ | |||
Anasayfa | Makale Bilgi Sistemi | Konu Dizini | Yazarlar Dizini | Kaynaklar Dizini | Makale-Yazar Listesi | Makale Sayısı-Tarih Listesi | Güncel Türkoloji Kaynakçası
Atatürk Araştırmaları || Çukurova Araştırmaları || Halkbilim || Dilbilim || Halk Edebiyatı || Yeni Türk Dili || Eski Türk Dili |
AYETLEME*
Dr. Doğan KAYA
Dini-Tasavvufi Türk Şiirinde ortaya konulan ürünler muhtevalarına göre çeşitli başlıklar altında toplanabilir. Bunlar; yaratıcı olan Allah’ı, başta Hz. Muhammet olmak üzere peygamberleri, din büyüklerini ve tasavvufi düşünceyi konu edinen şiirlerdir. Konu ile ilgili olarak bugüne kadar yapılmış olan çalışmalarda söz konusu şiirler, özelliklerine göre elliden fazla başlık altında gösterilmişse de eksiklerinin olduğu muhakkaktır. İlerleyen zaman içerisinde yapılacak olan çalışmalarla bu eksikliklerin giderileceğine inanıyoruz.
Biz de bu çalışmamızda yeni bir tür olarak gördüğümüz ve adına “Ayetleme” dediğimiz bir şiir türünü tanıtacağız.
Ayetleme, Kuran’daki surelerin ayet ayet hatta kelime kelime ele alınıp bunların inanç ve düşünce ile birleştirildiği, yorumlandığı şiir türüdür.
Edebiyatımızda, ayetleme türündeki ilk şiir Nesimî’ye aittir. Elimizde Bunu XVI. yüzyıl şairlerinden Viranî ile Kalender Baba’nın şiirleri takip etmektedir.
Ayetleme türünde on beş şaire ait on yedi ayetleme tespit edebildim. Bu şairler; Bayburtlu Hicranî, Budala İsmail, Deli Boran, Edip Harabî, Hacı Sıtkı Gök, Haydar, Kalender Baba, Kul Nesimî, Kul Nesimî (2), Mahzunî, Mehmet Kızılgöz, Nimri Dede, Rıza, Ruhsatî, Veli, Viranî (2)’dir. Sözkonusu şairlerin -Ruhsatî ve Bayburtlu Hicranî hariç- tamamının Alevî-Bektaşî kimliğe sahip oluşu dikkat çekicidir. Ruhsatî her ne kadar Nakşıbendi tarikatine mensup ise de bir Bektaşî şairi gibi pek çok şiirinde ehl-i beytten, Kerbelâ hadisesinden ve Hacı Bektaş Veli’den söz etmiş birisidir. Bundandır ki tavır itibariyle diğerlerinden pek farklı durum sergilememiştir. Niçin salt bu şairlerin ayetleme söyledikleri iki sebebe bağlanabilir: Bu kimliğe sahip şairlerin medrese erbabının etkisinde ve baskında olmamalarının yani Sünnî inanca sahip şairlere göre kendilerini rahat hissetmelerinin rolünü göz ardı etmemek gerekir. Diğer sebep olarak da bu şairlerin kendilerini İslâm inancının içinde olmalarını ima etmeleri düşünce ve gayretini gösterebiliriz.
Acaba şairleri bu şekilde şiir söylemeye yönelten sebep nedir? Bize göre bunun sebebi; inanç ve düşüncenin temayülünden başka bir şey olamaz. Şairler daha çok bildiği ve önemsediği sureleri, düşünce ve inançları çerçevesinde kendince yorumlayıp veya birtakım yaklaşımlar sergileyerek, bir bakıma, topluma bu doğrultuda mesaj vermeye çalışmışlardır.
Konu olarak, Kuran’daki 114 surenin içinde daha ziyade Fatiha, Kevser ve İhlâs Sureleri ele alınmıştır. Özellikle bu surelerin şiire konu edilişinin sebebi de söz konusu surelerin özellik göstermelerinden kaynaklanmaktadır.
* Yayımlandığı yer: Folklor/Edebiyat, 2007/1, S. 49, Ankara, 2007, s. 211-218.
Fatiha Suresi, Kuran-ı Kerim’in özeti olarak kabul edilir. Hem Mekke’de hem Medine’de iki defa nazil olduğu ve yedi ayetten oluştuğu için Sebü’l-Mesanî, Kuran’ın başında bulunduğu için Ümmü’l-Kur’an “Kuran’ın anası”, Kuran’ın önsözü durumunda olduğu için Sure-i Delle de denilir. İçinde Allah’ın beş ismi (Allah, Rabbü'l-Âlemin, Er-rahman, Er-rahîm, Maliki yevmü’d-dîn) bulunmaktadır.1
İhlâs Suresi, Mekke döneminde inmiş olup dört ayeti bulunmaktadır. Kur’an’ın üçte birine bedel olduğu, bu sureyi ihlâs ile okuyan kişinin cesedini Allah’ın Cehennem’e koymayacağına inanılır.2 İslâm’ın üç temel esası vardır. Bunlar; iman, ibadet, ahlaktır. Kuran’ın üçte biri denilmekle bir bakıma buna işaret edilmektedir.
Kevser Suresini yazdırıp üzerinde taşıyan kimselerin tehlikelere karşı emin olacağı inancı vardır .3 Peygamberimizin üstün özellikleri hatırlatılmaktadır ve ön plana çıkarılmaktadır.
Ayetlemeler, muhteva olarak iki farklı şekilde ortaya konulmuştur.
Bir surenin irdelendiği ayetlemeler: Ele alınan sure, ayetlere ve kelimelere bölünerek ve her bir sözün yanında inanç, kanaat ve düşüncenin yansıtıldığı birtakım ifadelere yer verilir, surenin tamamlanmasıyla şiir de sona erdirilir. Elimizde yedi örnek bulunmaktadır.
Birkaç surenin konu edildiği ayetlemeler: Bu tip ayetlemelerde sözler, tek tek ele alınmayıp surenin adı veya ilk kelimesi söz konusu edilir. Çoğunlukla
surenin başındaki (Elem neşrahleke-İnşirah, Elham-Fatiha, Elif-lam-Bakara, Hel etâİnsan, İnna fetehnâ-Fetih, Kul hüvallah-İhlâs, Tebbet-Leheb, Ve’d-duha-Duha, Ve’ş-
şemsi-Şems, Yasin-Yasin, Ekrarü’n-nas fehüm-i lâ yu’minûn-Bakara, Vasiyyüküm lâ’elleküm tuf’lihûn-Bakara, İnnâ lillahi ve innâ ileyhi râciûn-Bakara, Resulehum fahüm lehu münkirûn-Mü’miûn, Lânetullâhı ale’z-zâlimîn-Araf) gibi ilgili söz veya sözler söylenmekle yetinilir. Bazen de (Ayete’l-Kürsî-Bakara) örneğinde olduğu gibi bir surenin içinde yer alan ve özel bir adla adlandırılan ayetin adı zikredilir. Bu tarzda söylenmiş beş şiir tespit edebildim. Bunlar; Deli Boran, Bayburtlu Hicranî, Kalender Baba, Nesimî ve Viranî ait şiirlerdir.
Şiirlere teknik yönden bakacak olursak; genellikle durakların ölçülerin sağlam olduğunu görürüz. Elimizdeki örneklerden Ruhsatî’nin şiiri 15 heceli, diğerleri ise on bir hecelidir. On bir heceli şiirlerde, ayetteki bir sözün aslının bozulmayacağından dolayı bazı mısralarda hece sayısı 12, 13 hatta 14 heceye kadar çıkabilmiştir. Bu durum sekiz heceli şiirlerde de görülür. İşte birkaç örnek:
Örnek:
Ve fethü’n karib Ca’fer yolu görünür (Budala İsmail) 12 hece Ve iyyâke nestaîn okumuş gördüm (Haydar) 12 hece
1 İmam-ı Yafi, Kur’anı-Kerim’in Havas ve Esrarı (Çev. Hami ERİN), İstanbul, 1980, s. 65-75.)
2 İmam-ı Yafi, Kur’anı-Kerim’in Havas ve Esrarı (Çev. Hami ERİN), İstanbul, 1980, s. 562
3 İmam-ı Yafi, Kur’anı-Kerim’in Havas ve Esrarı (Çev. Hami ERİN), İstanbul, 1980, s. 561.)
İhdina’s-sırâta erdim melekler ile (Haydar) 13 hece
İnna a’tayna okutayım Kur’an’ı (Haydar) 12 hece
Fesalli lirabbike sorup geçeni (Haydar) 12 hece
İnne şânieke okudum melekler ile (Haydar) 14 hece
Elhamdü Muhammed lâilâhe Murtaza (Viranî) 13 hece El-hamdü li’l-lahi Rabbi’l-âlemîn dedik (Kızılgöz) 13 hece Velemyekün lehü küfüven ahadsin (Harabî-Şiirin aslı sekiz hecedir.)
Ayetleme türünde, şairlerin sözlere anlam yüklemeleri farklılık gösterir. Sözgelişi Fatiha Suresinin iki ayeti şu şekilde ele alınmıştır:
“Elhamdülillahi:Budala İsmail:“Şükür gördüm de bildim”, Haydar- “Elime aldım”, Veli: “Bulduk hüdâyı, Viranî: “Muhammed”
Rabbü'l-Âlemin: Budala İsmail: “Hak yola geldim”, Haydar: “Aradım buldum”, Veli: “Olduk gedayi”
Er-rahmanirrahim: Budala İsmail: “Rahmet buldum.”, Veli: “Verdik nidayı”, Viranî: “İmam Hüseyn’e ermeyen”
Bu bilgilerden hareketle sonuç olarak şunları söyleyebiliriz:
Dini-Tasavvufi Halk Şiirinde işlenen konulara bağlı olarak pek çok tür ortaya çıkmıştır. Devriye, Düvaz, Hikmet, İlâhî, Maktel, Medednâme, Miraciye, Münâcaat, Na’t, Nefes, Nutuk, Şathiye, Tevhid bunlardan ilk aklımıza gelenlerdir. Örnekleri var olup da bugüne kadar üzerinde durulmayan başka türlerin var olduğu da bir gerçektir. Burada tanıtmaya çalıştığımız ve tesrim olarak “Ayetleme” sözünü teklif ettiğimiz tür de sözünü ettiğimiz örnekler içindedir. Bu kısa incelememizde bulabildiğimiz örneklerin bu sayıyla sınırlı olduğunu sanmıyoruz. Yapılacak diğer çalışmalarla ayetleme türündeki örneklerin ve bunun yanında diğer bazı türlerin de ortaya çıkacağı ümidini taşımaktayız.
1. Bir surenin irdelendiği ayetlemeler:
Budala İsmail (XVII. Yüzyıl. Sivas-Divriği/Şahin köyü) Görünür
Elhamdül(il)lah şükür gördüm de bildim
Rabbü'l-Âlemin’le Hak yola geldim
Er-rahmanirrahim den rahmet buldum Maliki yevmü’d-dîn Ali görünür
İnna a’tayna’dır Kevser’in başı
Kevseri dağıtmak Ali’nin işi Hasan’ın od ile yoğruldu aşı Hüseyin’in aldan donu görünür
Ol İmam Zeynel de zindanda durdu Hel etâ Suresi dilinde virdi
Nasrun minallahi Bakır’a erdi
Ve fethü’n karib Ca’fer yolu görünür
Elem neşrahleke Yasin Kef Hâ
Musa-yı Kâzım da çok çekdi cefâ Irıza’yı sevmek mü’mine sefâ Muhabbetin doğru yolu görünür
Ve’ş-şemsi Muhammed Tâkî’de gördüm Ve aleyke Nakî ayet Hak bildim
Ben can u gönülden ikrarım verdim Kırklar meydanının zârı görünür
Elif-lam dedim de bu dâra durdum Askerî Mehdî’ye yüzümü sürdüm Budala İsmail dârını gördüm Hakk’ın bin bir ismi Ali görünür4
Edip Harabî (İstanbul, 1853-1918) Nefes
Yâ Rab senin mekânın yok
Yatağın yok yorganın yok
Hem dinin hem imanın yok
Her bir şeyden münezzehsin
Sesin çıkmaz avazın yok Abdestin yok namazın yok Hiç bir yere niyazın yok Kulhüvallahü ahadsin
Kapın büyük açan yoktur Seni kapıp kaçan yoktur Anan yoktur baban yoktur Ya Rab Allahüssamedsin
Elmasın yok boncuğım yok Aban keben kocuğun yok
4 Doğan Kaya Arşivi, Cönk No: 20/10-11, Zile Cöngü: 10-11
Karın kızın çocuğun yok Lemyelidü velemyuledsin
Derya senin sahra senin
Dünya senin ukba senin
Bu görünen eşya senin
Velemyekün lehü küfüven ahadsin
Her bir şeye kudretin var Akla sığmaz hikmetin var Yetmiş iki milletin var Sen Hallak-ı künfekânsın
Sağın da var solun da var Eğri, doğru yolun da var Bir Harabî kulun da var Sen Halak-ı künfekânsın5
Haydar (Doğanlı köyü- Yıldızeli / Sivas, 1914-1998) Melekler ile
Okudum Elham’ı elime aldım Er-rahmanirrahîm aradım buldum Lâilâhe deyip dinime girdim Mâliki demişem melekler ile
Yevmü’d-dîni ile didara daldım İyyâke na’büdü kemale erdim
Ve iyyâke nestaîn okumuş gördüm İhdina’s-sırâta erdim melekler ile
Müstakîme vardım kevseri bildim Sırâttallezîne Sırat’ı buldum
En’amte annemin hanında kaldım Aleyhim yazılmış melekler ile
Gayri’lmağdûbiyi bildim İlahi Aleyhim demişim devr-i makamı Veleddâllîni bir (u)ruhta tada mı Amin okuduğum melekler ile
5 Hayrettin İvgin, Hüsne Mağrur Olma, İstanbul, 2005, s. 353.
İnna a’tayna okutayım Kur’an’ı Ke’l- Kevser’e dedi Kevser içeni Fesalli lirabbike sorup geçeni
İnne şânieke okudum melekler ile
Âşık Haydar eyder derdime çare Ayetten hadisten bulursam böyle Şahlar şahı kıla bana bir çare Hakikatten aldım melekler ile6
Mahzunî (1869-1942, Sivas-Kangal/Yellice köyü) İman
Ta Kalü belâ’dan duyduk hitabı
Sıdk ile yetirdik ahdi imânı
Ba-i bismillah’tan aldık cevabı
Teslim edip Hakk’a verdik bu cânı
Elhamdülillahi Rabbi’l-âlemîn Er-rahmanırrahîm halikü’l muin Okurum ismini Kur’an-ı mübîn Mâliki yevmi’d-dîn Şah-ı Merdanı
İyyake na’büdü hüda-nullah
Ve iyyake nestaîn Hak Aliyullah
İhdine’s-sırate’l-müstakîm’i rah
Buyurdu tevhîd-i kadîm erkânı
Sırata’l-lezin den aldık haberi En’amte aleyhim içtik kevseri Varlığı terk edip sevdik Hayder’i On iki İmam’ın olduk kurbanı
Gayri’l-mağdub gör aleyhin ey can Veleddâllîn” oku vahdete inan
Bir gönülde olmaz küfr ile iman Biz bir bildik iman ile Kur’an’ı
Altı bin altı yüz altmış altı âyet Yüz on dört sureye biz de kıraat
6 Âşık Haydar Özdemir’in Deyiş-Beste ve Duaları, Yer ve Tarih yok, 79-80.
“Ayın Lam Ye” ile bulduk selâmet Aradan kaldırdık şekki gümanı
Ahad ile Ahmed ikisi birdir
İmam’ı Kur’an’dan ayıran kördür Cümle hikmet kudret Ali’de sırdır Mahzunî böylece eyler imanı7
Mehmet Kızılgöz (1944, Sivas-Yıldızeli/Davulalan köyü) İmanımız Var
Ta Kalübelâ’dan inanıp geldik
(Ba)-i Bismillah’tan imanımız var
Pire teslim olup ummana daldık Nice mahlûkattan gümanımız var
El-hamdü li’l-lahi Rabbi’l-âlemîn dedik Er-rahmanirrahîm Hakk’ı bir bildik Okuduk Kur’an’da ismini bulduk Maliki yevmi’d-dîn Sübhan’ımız var
İyyake na’büdü okurum başta İyyake nestaîn göründü kaşta İhdinas sırate’l müstakim dişte Tevhid-i kadimde üryanımız var
Sıratallezîn’den geçtik o yana
En’amte aleyhim nefse doyana Kibiri terk ettik geldik bu yana Şah-ı velâyete püryanımız var
Gayri’l-mağdubi’ye bağlandık heman
Veladdalîn dedik kalmadı güman Ya hu bu meydanda olur mu yalan Her iki cihanda bir yârimiz var
Mustafa, Murtaza ikisi birdir
Bunu fark etmeyen seyreden kördür Cümle hikmet kudrat bunlarda sırdır Mehmet Kızılgöz’üm meydanımız var8
7 Doğan Kaya Arşivi.
8 Doğan Kaya Arşivi.
Kul Nesimî (XVII. Yüzyıl)
Nefes
Fazlına bel bağladım Yâ Vâhid-i ferd-i ahad Cümlenin mabudu sensin daima hayy-i ebed
Okudun isminde Bismillahirrahmanirrahim Ay sıfatındır sıfatın Kulhüvallahu ahad
Evvel ahir Hüvel-hayyullezi’sin lâyemût Zahir-ü bâtın Hüvel-baki’sin Allahussamed
Lemyelid zatın, velem yuled sıfatın vasfıdır Lemyekün zat-ı sıfatın lehü küfüven ahad
Ol zaman kim lütf ile bir gevhere kıldın nazar Zahir ol gevherden oldu cümle eşya lâ-aded
"Kâf" ile "Nun" dan yarattın on sekiz bin âlemi Kudretinden erbain günde tamam oldu cesed
Ey Nesimî daima gönlünde özge nesne yok Hem dilinde ol fakirin daim eyler ya Ahmed9
Nimri Dede (Pınarlar köyü- Keban / Elazığ, 1909-1986) Gizlidir
Bismillah sırrında bi külli mevcut
Kemal ü zevalle onda mevcuttur
Elhamdülillahi rabbi’l-âlemin
Men arefi duyan canda gizlidir
Errahmanirrahim her iki cihan Bunlar ile sabit görünür heman Malikiyevmiddin ol hâkim sultan Maden nebat ab ü nanda gizlidir
İyyakenabudü Allah da fândir Bunun iktizası edep erkândır Ve iyyakenastain ulu seyrandır
9 Hayrettin İvgin, Hüsne Mağrur Olma, İstanbul, 2005, s.354.
Hakk’a yakın olan canda gizlidir
İhdinassıratelmustakim cana Hidayet bundadır iki cihana Yedi hatt’istiva vechi insana Kün emri kâf ile nun’da gizlidir
Sıratellezine en amte aleyhim
Bundan zuhur etti şems ile mahım Bize şefaat kıl ey padişahım
Bu sırr-ı nübüvvet sende gizlidir
Gayrilmağdubi aleyhim veleddal
Lin’den kurtulana olmaz kıyl ü kal
Ey Dede gel sen de bu ummana dal Hak külliyatıyla bunda gizlidir10
Rıza (1946, Sivas-Yıldızeli/Aslandoğmuş köyü) Bizdedir
Gizli âlemleri ayan görürüz
Batın âleminin gözü bizdedir
Açık can gözümüz Hakk’a yürürüz
Kevserin suyunun fevzi bizdedir
Kul huvallahü’dür mazhar-ı celil Allahü’s-Samed’den anlarız her dil
Lem yelid ve lem yûled’dir Halil
Peygamber neslinin nazı bizdedir
Ve lem yekün lehû arş-ı müzeyyen Şimr elinden şehit oldu Hüseyin Küfüven ahad’la geldi “Hü” deyin İhlas Suresi’nin özü bizdedir
Âşık Rıza’m sever mah-ı Resul’ü Arş-ı a’lâda kayıt görmüşüm Sur’u Parladı cihana nübüvvet nuru Velâyet sırrının tuzu bizdedir11
10 Ahmet Buran, Nimri Dede Hayatı ve Şiirleri, Elazığ, 2006, s. 193-194.
11 Doğan Kaya Arşivi.
Ruhsatî (1835-1911, Sivas/Kangal-Deliktaş köyü) Esselâ
Esselam âşık var ise işte meydan esselâ
Gün doğmadan neler doğar gör anadan esselâ Bugün ben nuş eylemişim pir elinden bir dolu Geçmişim Şad’ı Murad’ı hem Tuna’dan esselâ
Ben bir mimden dükkân açtım müşteriler isterim İlm-i ledün ders okudum değdi cana neşterim Tavrat Zebur İncil Kur’an kamu dilde ezberim Tarikatim Nakşibendî bu binadan esselâ
Zaten birsin yok şerikin Kulhü allahü ahad Daima dilde ezberim derim Allahüssamed Lemyelid ve lem yuled okumuşum bî-aded Ruhsatî dil ehli oldu bu manadan esselâ12
Veli (1794?-1854, Sivas-Şarkışla/Ağcakışla bucağı) Fatiha
Elhamdülillâh bulduk hüdâyı Rabbi’l-âlemîn olduk gedayi Errahmânirrahîm verdik nidayı Mâliki yevmi’d-dîn olduk âleme
İyyâke na’büdü gözümün nûru Ve iyyâke nesta’în verdim ikrârı İhdinassırâta’l-müstakîm yâri Sırâtallezîne çaldık kalemi
En’amte aleyhim dedim Yâ Ali
Gayri’l-mağdûbi aleyhim demişem belî Vela’d-dâllîn dedim kaldırdım eli Uğradım dost köyüne durdum selâma
Heleta Suresin indi şanına
Ezelden kurbandır canım canına Kimseler ermedi sırr-ı kânına İsmini derc ettim (Elif Be Lâm)a
12 Doğan Kaya, Âşık Ruhsatî, Sivas, 1999, s. 103-104.
Fâtiha Suresin vechin okudum
İsmin zikretmeyen kula kakıdım Şükrolsun mata’ım kumaş dokudum İhsan eyle kapındaki gulama
Şükr olsun ki bir meniden yarattı Meleklere hamurumu yoğurttu Bin ervahtan ervahıma nur kattı Âşıklık defterin sundu elime
Veli’m eydür Hakk’tan aldım dersimi Muhabbet çekici yaptı örsümü Okuduğum ayet yoksa Farsî mi Hakk’ın bir kelamı geldi dilime13
Viranî (XVI. Yüzyıl)
Bismillah Bilmeyen
(Bâ) Bismillahı bilmeyen faki
Fatiha okusa imam olmaz
Elhamdü Muhammed lâilâhe Murtaza İkisini birlemeyen sıkılmaz
Er-rahîm İmam Hüseyn’e ermeyen İsmin zikr eyleyip Hasan görmeyen Bi’at verip ikrârına durmayan Nakş-ı hayâl geçer amel kılamaz
Maliki yevmi’d-dîn Zeynel-Aba’dır Muhammed Bakır da Hak reh-nümâdır Batın bilmeyen âlimler âmâdır
Yüz bin sene okur âlim olamaz
İyyâke na’büdü Ca’fer-i Sâdık
Erenler yoluna canımız koyduk Ma’rifet abından cesedi yuduk Murdar olan kalp aynasın silemez
Varlık Hakk’ın biz bir ednâ kuluyuz Ve iyyâke Kâzım’ın biz bendesiyiz
13 Doğan Kaya Arşivi, Cönk No: 7 / 114-116 / İbrahim Aslanoğlu, Âşık Veli Hayatı-Kişiliği-Deyişleri, Ankara, 1984, s. 25-26.
Nesta’în Rıza yolunda ölüyüz Şükür cenazemiz tecellâ kılmaz
İhdina’s- sırata’l-müstakîm Tâkî’yi bilmeyen
Nâkî’nin nutkundan haber almayan Sücüd-ı Adem’e secde kılmayan Namazı fasittir mihrâp bulamaz
Sırate’llezîne oldu Askerî beyan
“On dört Masum-ı Pâk” bunlardır ayan En’amte aleyhim Mehdi’dir İmam
Münkir ise secdesini kılamaz
Fatiha bunlardır bilmeyen nadan
Gayri’l-mağdûbi’ye secdeyi kılan
Hünkârın yolundan gayrıya varan Arayıp derdine derman bulamaz
Aleyhim vela’d-dâllîn eyledi dur Medet mürvet yetiş Yâ Hazret-i Pir Dü cihanda Ali birdir Ali bir
Viranî gayriden imdat olamaz14
2. Birkaç surenin konu edildiği ayetlemeler:
Deli Boran (1838-1898, Çorum-Kerkez ilçe/ Sarimbey köyü) Okunur
Şehadet şanına bi emr-i Hüda
Hakkında Kul hüvallah ayet okunur
Nûr-ı Ahmet’sin hem İnnâ fetehnâ
Şânında Hel etâ sırat okunûr
Nûş ettim dolana Elhamdülillâh
Söze ne haddim var hem vallah billah Kaşların vallahi Tebarekâllah
Vech-i pâkin feth-i nusret” okunûr
Deryalar kan ağlar giryan içinde
Sure-i Rahman’sın Kur’an içinde
14 Doğan Kaya Arşivi. Zile Cönkü, 7-8-9
İncil Zebur Tevrat Furkan içinde Feyz-i nûrun Veladiyat okunûr
Arzum seni tavaf etmekti heman Fatiha vechinde ey sehavet-kan Divanında inşallahü’r-rahman Muhiblere bol inayet okunur
Ve’ş-Şems cemâlin aşkınan Tâhâ Emirü’l-müminin abdan-ı nehâ Ümmü’l-kitab Radiyallahü anhâ Sâki-i kevser âb-ı hayat okunur
Deli Boran yâda sır vermen ayıp Cümle derde mazhar olandır Eyüb Üç nokta iki harf settarü’l-uyub Emr-i ferman her vilâyet okunur15
Bayburtlu Hicranî (1908-1969) Benzer
Açıldı kudretin hikmet perdesi Seyreder âlemi seyrana benzer Yetişti pirlerden hikmet badesi Sanarsın ezberdir fermana benzer
Üç harf beş noktanın yolu kibarı On sekiz harftedir dili ikrarı Kadir Geylanî’nin geldi mazharı
Coş eder bu gönül ummana benzer
İhlası yazmışsın tırnağına eline Yasin gûşmussun sevdiğimin beline Tebareke yazmışsın sevdiğinin diline Gözleri ayet-i Kur’an’a benzer
Şule verip çekti şanı amana
Ol altı kudretten buldun sen ona
Yanağı Ha Mim’dir gözü Fetahna
Kaşları ol İsm-i A’zam’a benzer
15 Doğan Kaya Arşivi, Cönk No: 12/ 43-44
Federda sırrında bul cilâsını
Hatt-ı Elif Lam’ın ol imlâsını
Nasıl verem yârin ser-encamını Zannettim Yusuf-ı Kenan’a benzer
Didar-ı Hak’tandır gülşan ocağın Dört Ha-Mim bar içre açmış budağın Ve’l-leylî, Ve’ş-şemsî yazmış tırnağın Kâffe-i rummandır bağbana benzer
Konaydım bağına süreydim demin Altmış bin evraktır yedi ahkâmın Beden hapshanesi benî dem’in
O yuzden Hicranî divane benzer16
Hacı Sıtkı Gök
Bunun Üstüne
Kardeş senin ile bahre dalalım Bu dinin temeli senin üstüne Mizar şeriatın ele alalım
Kuralım terazi onun üstüne
Zikredilen yeri kazip atasın Sermaye edinir halka starsın Kendine gel yoksa yere batarsın İllallah diyelim bunun üstüne
Buyurdu hadiste halkaya girin Cennet mevasın yer rahmete eren Camiü’s-sagirde yerini gören Velezikrullahi ekber bunun üstüne
Buyurmuştur çok çok zikredin beni Münafıkın deli zannetsin seni Kürsüde vaizim zemmeder onu
Ev eşedde zikren onun üstüne
Kulatk ver vaizim bendeki söze Neden bu kardeşler taş atar bize Yarın orda biz gelirsek yüz yüze
16 Taceddin Kayaoğlu, Mahmut Kırtan, Bayburtlu Hicranî, İstanbul 2006, s. 7-8.
Ne cevap verirsin bunun üstüne
Zikri kesir edin buyurdu Allah
İza merertüm biri yazil cenneh der Resulullah Efdelüzzikr lâilâhe illallah
Hüccetin var mıdır bunun üstüne
Bütün evliyalar hep ehl-i zakir Can verek tevhide edelim zikir Gaziden şehitten yükselir zakir Elâ ünebbiküm var bunun üstüne
Söyleyim şunları var mı günahı Besmele istiğfar salâvat dahi Tevhit lafza-ı cilâl hay ile huyu Benim zikrim fikrim bunun üstüne
Bu yedide günah var ise söyle Bıraktır bunları nasihat eyle Sıtkı Geylanî’ye arzuhal eyle Bıraksın bir taşı onun üstüne17
Kalender Baba (XVI. yüzyıl)
Geldi
Çok şükür mübarek cemâlin gördüm Hayat buldu bu cismime can geldi Hüsnün ayettir dilimde virdim
Ellezi esrâr-ı fî süphan geldi
Kaşların suresi şekli Bismillah Ne hûb bırakmıştır Tebarekâllah
Gökten inen ayete Nasrun minallah Ahsen-ı takvimsin şan geldi
Hil’at-ı hudut-ı hattın beyanı Elem neşrah leke şerh ider anı Fatihatü’l-küttâb sebbü’l mesani Sure-i vechinde Er-rahmân geldi
17 Hacı Sıtkı Gök, Dini ve Ahlakî Öğütler, Tarihsiz, s. 16-17.
Mushaf-ı vechini vird ider dilim Herkese müyesser olmaz bu ilim Mübarek vechini gördükçe velim Nun vel-kalem Kaf Kur’an geldi
Kalender’in piri Bektaş Velî’dir Nesl-i Muhammed’dir Seyyid Ali’dir Cümle’yi var iden Kerem-kânidir Makamı bilinmez bî-nişan geldi18
Kul Nesimî (XVII. Yüzyıl)
Üstüne
Kendinin nurundan öğmüş yaratmış Padişah eylemiş âlem üstüne
Gördüm cemalini salâvat verdim Sokunmuş cefâlar serin üstüne
Vallahi Kuran’dır sana sözlerin
Yasin-i şerif’dir iki gözlerin İnnâ fetahnâdır senin gözlerin Ve’d-duhâ inmiştir belin üstüne
Kirpiğin üstünde benler düzülü İkrarından dönen Hak’tan üzülü Ak göğsün üstünde Tebbet yazılı Ve’ş-Şemsi inmiştir kolun üstüne
Aynımda yazıldı böyle bir yazı Gelin biz de Hakk’a idek niyazı
Ayete’l-Kürsi’yle güzel İhlas’ı
Okuyuben geldim yolun üstüne Şayet Nesimi’nin Şemsî çırası
Er-rahman’dır iki kaşın arası
Güzel Bismillahla Elham sûresi Elif Lam inmiştir kaddin üstüne19
Viranî (XVI. Yüzyıl)
18 Doğan Kaya Arşivi, Cönk No: 12/8-9
19 Doğan Kaya Arşivi, Cönk No: 4/57. / Cahit Öztelli, Kul Nesimî, Ankara, 1969, s. 26
Gel Beru
Gel berü olma bu demde Gâfilûn Ekrarü’n-nas fehüm-i lâ yu’minûn
O sebepten söylerim size kitap
Vasiyyüküm lâ’elleküm tuf’lihûn Her kim tastik eylemez nutk-ı Hakk’ı Ve Resulehum fahüm lehu münkirûn
Kim ki anlara hıyanet eyledi
Lânetullâı ale’z-zâlimîn
Ey Viranî nutk-ı Hakk’ı kim görür İnnâ lillahi ve innâ ileyhi râciûn20
20 Doğan Kaya Arşivi, Cönk No: 12/71.