ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ-TÜRKOLOJİ ARAŞTIRMALARI MERKEZİ |
Anasayfa | Makale Bilgi Sistemi | Konu Dizini | Yazarlar Dizini | Kaynaklar Dizini | Makale-Yazar Listesi | Makale Sayısı-Tarih Listesi | Güncel Türkoloji Kaynakçası |
Atatürk Araştırmaları || Çukurova Araştırmaları || Halkbilim || Dilbilim || Halk Edebiyatı || Yeni Türk Dili || Eski Türk Dili Yeni Türk Edebiyatı || Eski Türk Edebiyatı || Dil Sorunları || Genel || Tiyatro || Çağdaş Türk Lehçeleri |
TÜRKİYE VE ALMANYA’DA YABANCI DİL ÖĞRETMENİ
YETİŞTİRME PROGRAMLARININ KARŞILAŞTIRILMASI
Hasan Coşkun
C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi Mayıs 2009 Cilt : 33 No:1 61-73
Öz
Bu makalede, Türkiye ve Almanya’da uygulanmakta olan yabancı dil öğretmeni
yetiştirme programlan, eğitim fakültelerinin genel yapısı bağlamında amaç, içerik, eğitim
- öğretim süreçleri ve değerlendirme açısından incelenmiş ve etkin yabancı dil
öğretmenliği programlarının geliştirilmesi için önerilerde bulunulmuştur.
Türkiye’de, yaklaşık 4 yıl önce eğitim fakültelerinin yeniden yapılandırılmaları
sürecinde yabancı dil öğretmeni yetiştirme programlarında bir dizi değişiklik yapılmıştır.
Bu tür güncelleştirmeler belirli zaman aralıklarında yapılmalıdır. Bu karşılaştırmalı
makalede, Türkiye ve Almanya’da son on yılda yabancı dil öğretmeni yetiştirme
programlarının, yerel, ulusal, Avrupa Birliği ve uluslararası gereksinimlere cevap
verebilmeleri için ne tür değişikliklere gidildiği ortaya konulmuştur. Daha sonra bu
değişikliklerin yeterli olup olmadığı tartışılmıştır. Yabancı dil öğretmenliği lisans
programlarının değerlendirilmesi, eğitim fakülteleri ve eğitim sistemleri bağlamında
irdelenmiştir. Bu nedenle önce eğitim fakülteleri genel olarak ele alınmış ve daha sonra
yabancı dil öğretmenliği programları tartışılmıştır. Tarama yöntemi ile elde edilen veriler
ışığında Türkiye ve Almanya’da uygulanmakta olan yabancı dil öğretmeni yetiştirme
programlarının güncelleştirilmesine ve Almanya’daki programların kültürlerarası
boyutuna yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Sözcükler
Öğretmen Yetiştirme, Program Geliştirme, Karşılaştırmalı Yükseköğretim,
Yabancı Dil Eğitimi
Comparison of the Programs for Training of Foreign Language Teachers in
Turkey and Germany
Abstract
In this article the programs for training foreign language teachers currently
applied in Turkey and Germany were examined in respect to the purpose, content,
education-learning process and evaluation in relation to the general structure of the
education faculties and recommendations were made for the improvement of foreign
language teacher programs to make them more effective.
Approximately 4 years ago a series of changes were made in the programs for
the training of foreign language teachers during the reorganization of the education
faculties in Turkey. Such updating should be made at certain intervals. This comparative
article shows the types of changes made in the programs for training foreign language
teachers in Turkey and Germany over the last 10 years to meet the local, national,
European Union and international requirements. And then it was examined to see if these
changes were sufficient. The graduate programs of the foreign language teachers were
evaluated in relation to the education faculties and education systems. Therefore, first of
all the education faculties were examined in general and then the programs for foreign
language teaching were discussed. In the light of the data obtained through survey
method it was recommended to update the programs for the training of foreign language
teachers applied in Turkey and Germany and to direct the programs in Germany to inter¬
cultural dimensions.
Keywords
Training of Teachers, Program Improvement, Comparative Higher Education,
Foreign Language Teaching.
Giriş
Bu makalede, Türkiye ve Almanya’da uygulanmakta olan yabancı dil
öğretmeni yetiştirme programlan, eğitim fakültelerinin genel yapısı bağlamında
amaç, içerik, eğitim - öğretim süreçleri ve değerlendirme açısından incelenmiştir.
Bu değerlendirme ışığında etkin yabancı dil öğretmenliği programlarının
geliştirilmesi için önerilerde bulunulmuştur.
Eğitim sisteminde başarı, kuşkusuz büyük oranda öğretmen niteliklerine
bağlıdır. Bu başarı, eğitim ve öğretim etkinliklerini planlayan, uygulayan,
değerlendiren ve aldığı dönüt doğrultusunda çalışmalarını yeniden
yapılandırabilen öğretmenlerle olanaklıdır. Dolayısıyla öğretmen yetiştirme
programlarında öğretmen adaylarına bu nitelikler yeterince kazandırılmalıdır.
Türkiye’de yabancı dil öğretimi; gerek AB ve gerekse dünya ölçeğinde
bilim, teknoloji, kültür, sanat, ekonomi, politika gibi alanlardaki gelişmeleri
takip etmek ve Türkiye’deki gelişmeleri dış dünya ile paylaşmak açısından
önemli bir yere sahiptir. Bu çerçevede etkin yabancı dil öğretimi ile öğretmen
yetiştirme programları arasında doğrudan bir ilişki bulunduğu söylenebilir. Bu
nedenle yabancı dil öğretmeni yetiştirme programları, ülkelerin gereksinimlerine
cevap verebilecek nitelikte olmalıdır. Bunun için de yabancı dil öğretmeni
yetiştirme programları, dünyadaki çağdaş gelişmeler dikkatli bir şekilde
izlenerek belirli zaman aralıklarında güncelleştirilmelidir.
Bu bağlamda, 2006 yılında eğitim fakültelerinin yeniden
yapılandırılmaları sürecinde yabancı dil öğretmeni yetiştirme programlarında da
birçok değişiklik yapılmıştır: Programın % 50 - 60’ı alan ve alan eğitimi, %25 -
30’u öğretmenlik meslek bilgisi ve % 15 - 20’si ise genel kültür derslerinden
oluşmaktadır. Genel kültür ve uygulamaya yönelik derslerin sayısı arttırılmıştır.
Programın, Avrupa Birliği ülkelerindeki öğretmen yetiştirme programları ile
örtüşecek duruma getirildiği söylenmektedir (Kavak vd., 2007:64-65). Yan dal
uygulaması kaldırılarak yerine ikinci yabancı dil dersi konuldu. Topluma hizmet
uygulamaları adı altında yeni bir ders eklendi. Okul deneyimi dersleri iki
dönemden bir döneme indirgendi. Yeni programda lisans tezi yazma zorunluluğu
bulunmamaktadır (Kavak vd., 2007:215-219). Program geliştirme kuramlarının
temel ilkelerine göre bu tür güncelleştirmeler belirli zaman aralıklarında
yapılmalıdır. Fakat uygulanmakta olan program ile ilgili yeterli dönüt almadan
kısa aralılarla programlarda değişiklik yapmak amaca hizmet etmemektedir.
Bu karşılaştırmalı makalede, öncelikle Türkiye ve Almanya’da son
yıllarda yabancı dil öğretmeni yetiştirme programlarının, yerel, ulusal, Avrupa
Birliği ve uluslararası gereksinimlere cevap verebilmeleri için ne tür
değişikliklere gidildiği ortaya konulmuştur. Daha sonra bu değişikliklerin yeterli
olup olmadığı irdelenecektir. Tarama yöntemi ile elde edilen veriler ışığında
Türkiye ve Almanya’da uygulanmakta olan yabancı dil öğretmeni yetiştirme
programlarının güncelleştirilmesine ve Almanya’daki programların kültürlerarası
boyutuna yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Programların Karşılaştırılması
Bu makalede öncelikle eğitim fakülteleri genel olarak ele alınmış ve
daha sonra yabancı dil öğretmenliği programları tartışılarak bazı önerilerde
bulunulmuştur. Her üç aşamada eğitim sistemlerinde çözüm bekleyen sorunlara
değinilmiştir. Karşılaştırmanın kolay anlaşılması için iki boyutlu bir tablo
kullanılmıştır._
Türkiye | Almanya
A |
Eğitim Fakültelerinin Genel Değerlendirilmesi | |
01 |
Öğretmen Yetiştirmenin Önemi | |
Türk eğitim sisteminde eğitim-öğretimde |
Alman eğitim sisteminde de eğitim - |
02 | Öğretmen Yetiştirmenin Tarihçesi | |
Türkiye’de öğretmen yetiştirmenin |
Almanya’da öğretmen yetiştirmenin tarihçesi |
03 | Öğretmen Yetiştiren Kurumlar | |
Türkiye’de her ne kadar öğretmenlerin a)îlköğretim ve ortaöğretim okullarındaki Bu branşın öğretmenleri günümüzde b)Gelecek yıllarda Hıristiyan dinine c) Beden eğitimi ve spor öğretmenleri d) Adrese dayalı nüfus kayıt sistemine |
16 eyaletten oluşan Almanya’da her ne kadar Almanya’da eğitim fakültelerinde a)Protestan veya Katolik Hıristiyan din dersi b) Îslamî din dersi öğretmenleri değişik c)Beden eğitimi öğretmenleri eğitim d) Çok dilli ve çok kültürlü ortamlarda ders e) Almanya’da; ana bilim dalları, bölümler, f) Almanya’da milli güvenlik dersi g) Dil öğretmeni yetiştiren programların |
göre Türkiye’de 2007 yılında 98,064
yabancı uyruklu kişi ikamet etmekte idi.
Bu sayıma göre Türkiye'de ikamet eden
nüfusun % 0.14'ü yabancı uyrukludur.
Yabancı uyrukluların en fazla bulunduğu
ilk beş il sırasıyla; İstanbul (42,228),
Bursa (11,495), Ankara (7,166), İzmir
(6,707) ve Antalya (6,343) illeridir
(TUİK, 2009).
Türkiye’de yaşayan yabancıların sayısı
arttıkça Türkiye’de de çok dilli ve çok
kültürlü ortamlarda ders verebilecek
öğretmenlere gereksinim artabilir (bkz.
Macar, 2009:71-82; Ortaylı, 2006:19-30).
e) Sanat eğitimi öğretmenlerini
yetiştirmede diğer fakültelerle işbirliği
kaçınılmaz olacaktır.
f) Gelecek yıllarda milli güvenlik dersinin
sivil öğretmenler tarafından, gerektiğinde
sosyal bilgiler dersine entegre edilerek
verilmesi istenebilir.
g) Özellikle eğitim fakülteleri ile fen -
edebiyat fakülteleri arasında yetki
tartışmaları devam edecektir._
adlandırılmasında dil, kültür ve edebiyat
sözcüklerinin son yıllarda birlikte
kullanıldığını görmekteyiz.
04 | Resmi Dil | |
Türkçe öğretmenleri salt Türkiye’de |
Almanya’da Almanca öğretmenleri, bir |
05 | Okul (Eğitim) Kademeleri | |
Türkiye’de aşağıda belirtildiği gibi Branş öğretmenliği (ilk ve ortaöğretim için) Türkiye’de sınıf öğretmenliği programı Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen |
Almanya’da aşağıda belirtildiği gibi İlköğretim birinci ve ikinci basamak Ortaöğretim öğretmenliği Ana sınıfı öğretmenliği ve Sınıf öğretmenliği programları yoktur. |
dağınıklığı gidermek amacıyla mesleki
eğitim ve teknik eğitim öğretmenlik
programlarının yeniden yapılandırılması
konusunda çalışmalar devam etmektedir.
06 | Program Geliştirmeye Katılım | |
Türkiye’de 2006 yılında öğretmen Son program geliştirme çalışmalarında 2006 yılında yapılan program Türkiye’de lisans, tezli/tezsiz lisansüstü ve |
Almanya’da öğretmen yetiştirme 2010 yılına kadar yüksek öğrenim Bu program değişikliklerinin temelinde Doktora programları şimdiye kadar olduğu Eğitim Bakanları Konferansı, eğitim ve |
07 | Yabancı Uzmanlar | |
Türkiye’de Marshall Planı, Dünya Bankası, Yabancı okutman ve öğretim elemanları |
Almanya, yurt dışına uzman, okutman ve Yabancı okutman ve öğretim elemanları |
08 | Öğrenci Seçimi | |
Türkiye’de eğitim fakültelerine alınan 1989-1990 eğitim-öğretim yılında açılmaya |
Almanya’da eğitim fakültelerine öğrenciler Anadolu öğretmen liseleri benzeri eğitim |
09 | Dal ve Yan Dal (Branşlar) | |
Türkiye’de öğretmenler, esas olarak tek Eskiden Türkiye’de de iki branşlı öğretmen Sınıf öğretmenliği programları çok dallılık |
Almanya’da öğretmenler şimdiye kadar a) Bir ana dal ve iki yan dal b) İki ana dal (güncel olanı) Bundan sonra öğretmenler iki ana dal için |
10 | Derslerin İşleniş Şekli | |
Türkiye’de yükseköğretimdeki sınıflar Dersliklerin donanımı çoğu kez seminer Kuramsal dersler sınıflarda 40 - 60 öğrenci |
Almanya’da yükseköğretimdeki derslerin Dersliklerin donanımı, değişik ders Seminer türü derslerde 10 -20 öğrenci ile |
11 | Ders ve Ders Sorumlusu Seçimi | |
Türkiye’de zorunlu dersler ve ders Türkiye’de yükseköğretim kurumlarında |
Almanya’da öğrenciler, aynı dönem değişik Yeni programlarda bu olanakların |
12 | Sınavlar | |
Türkiye’de çoğu kez test temelli yazılı ara Örneğin İngilizce öğretmenliğinin Haziran |
Almanya’da derse katılım belgeleri Öğrenciler, gerektiğinde proje geliştirme |
olana kadar bir öğrencinin 116 sınava
girmesi gerekmektedir.
Yaz okulunun açılmadığı durumlarda,
öğrencinin hazirandan eylüle kadar
yükseköğretimle okuma temelinde ilişkisi
kesilmektedir.
13 | Bitirme Tezi | |
Türkiye’de bazı bölüm ve ana bilim |
Almanya’da bitirme tezi olmadan |
14 | Stajlar | |
Türkiye’de eğitim fakülteleri öğrencileri 2006 yılından itibaren geliştirilen Yeni programda yer alan Topluma Hizmet |
Almanya’da eğitim fakülteleri öğrencileri İki alan (branş) stajı yapmaktadırlar. Amaç, öğrencinin mezun olmadan iş |
15 | Öğretmen Adaylığı | |
Türkiye’de öğretmenlik stajı en az bir yıl |
Almanya’da öğretmenlik stajı deneyimli |
16 | Hizmet içi Eğitim | |
Türkiye’de öğretmenlerden belirli |
Almanya’da her öğretmenden her yıl en az |
Yabancı Dil Öğretmenliği Programı
17
Türkiye’de İngilizce temelli tek tip yabancı
dil öğretmenliği programı hazırlanmaktadır.
Almanca ve Fransızca’nın özgün durumları
ve bu dillere olan gereksinimler yeterince
göz önünde bulundurulmamaktadır (Kavak
vd., 2007:215-219).
sektörde
donanımla
özel
Türkiye’de yabancı dil öğretmenleri salt
eğitim kurumlarında öğretmenlik yapmak
üzere yetiştirilmektedirler. Milli Eğitim
Bakanlığı yetkilileri günümüzde İngilizce
ve psikolojik danışmanlık ve rehberlik
öğretmenliği dışında diğer branşlarda
ihtiyaç fazlası öğretmen yetiştirildiğini ve
gelecek yıllarda bu iki branşta da ihtiyaç
fazlası öğretmenin yetiştirilmiş olacağını
vurgulamaktadırlar. Aynı şekilde Tekışık
(2009:3) nitelikli öğretim elemanı, program
ve diğer altyapı yetersizliği ve Milli Eğitim
Bakanlığının ilgisizliği nedeniyle
üniversitelerde (eğitim fakültelerinde)
istenilen nitelikte ve sayıda öğretmen
yetiştirilmediğini ileri sürmektedir. Tekışık
aynı makalenin 4. sayfasında eğitim
fakültelerinde ikinci öğretim, ve yaz okulu
uygulaması ihtiyaç fazlası 200 bin
öğretmenin yıllardan beri atanma
beklemesine neden olduğunu yazmaktadır.
Tekışık’ın söylediklerine göre gelecek
yıllarda öğretmen yetiştirmede nicelik değil
nitelik ön plana çıkacaktır. Özellikle
yabancı dil öğretmenliği programlarından
mezun olanların eğitim kurumları dışında da
turizm ve uluslar arası ilişkileri olan
şirketlerde çalışma olanakları
bulunmaktadır. Öğretmen yetiştirme
programlarında bu olgu göz önünde
bulundurulmalıdır.
Türkiye’de de öğretmenlik programlarından
mezun olanların eğitim kurumları dışında da
etkili çalışabilmeleri için öğretmen
yetiştirme programlarına yeni boyutlar
kazandırılmalıdır. Geniş yelpazeli
öğretmenlik programlarının
gerçekleştirilmesi ise diğer fakültelerle ve
gerektiğinde yabancı üniversitelerle
yapılacak işbirliği ile olanaklıdır._
Almanya’da her dil için özgün bir
öğretmenlik programı geliştirilmektedir.
Örneğin: Türkçe öğretmenliği;
Danimarkaca öğretmenliği
Almanya’da yabancı dil öğretmenleri aynı
zamanda
görevlendirilebilecek
yetiştirilmektedirler.
18 | Yabancı Dil Öğretmenliği | |
Türkiye’de yabancı dil öğretmenliği Orta öğretim kuramlarında Almanca ve Üniversite hazırlık sınıfında öğrenilen Yeni programda V. yarıyıldan itibaren |
Almanya’da İngilizce’nin öğretmenliği |
19 | Program İçerik Bileşenleri | |
Türkiye’de yabancı dil öğretmenliği Genel Kültür Dersleri (GK) Alan ve Alan Eğitimi Dersleri (A) Türkiye’de ilköğretim ve ortaöğretimde Yeni programda eğitim ve öğretim Aynı şekilde dünya genelinde alan öğretimi |
Genel Pedagoji (Genel Eğitim Dersleri) Alan Bilgisi (İki branş için) Alan Öğretimi (İki branş için) Toplumu ilgilendiren konulara ilişkin Almanya’da genel kültür derslerinin Alan bilgisi ile alan öğretimi derslerinin her Alan öğretimi, genel pedagoji ve alan bilgisi |
ve eğitim / öğretim sorumluları, arasında
gereksiz çekişmelere neden olacaktır.
Alan bilgisi ve alan eğitimi / öğretimi
derslerini veren öğretim elemanları, çoğu
kez iki alana sahip olmadıklarından,
öğretmenlik mesleğinin edinimi konusunda
yeterince başarılı olamamaktadırlar._
20 | İngilizce Öğretmenliği Lisans Programının Kuram ve Uygulama Ders Dağılımı | ||
Türkiye’de öğretmenlik programlar |
Almanya’da ilköğretim ve |
ortaöğretim |
genellikle, %50 alan bilgisi ve becerileri, |
birinci kademe öğretmenlik programında | |
%30 öğretmenlik meslek bilgisi ve |
kredi dağılımı aşağıda belirtildiği gibidir: | |
becerileri, %20 genel kültür derslerini |
1. Branş |
60 kredi |
içermektedir. |
2. Branş |
60 kredi |
Bu oranlar ve ders saatleri öğretmenlik |
Eğitim Bilimleri |
30 kredi |
dallarına göre farklılıklar göstermektedir. |
Psikoloji |
20 kredi |
Teorik, uygulama, kredi ve ders saati |
Stajlar |
10 kredi |
dağılımı aşağıda gösterildiği gibidir: |
Seçmeli modüller |
25 kredi |
Teorik Uygulama Kredi |
Bitirme tezi |
20 kredi |
Ders Saati |
Master sınavı |
5 kredi |
Genel Toplam: 143 32 159 |
Toplam |
240 kredi |
175 |
Öğrenim süresi 3+2 yıl; |
Bachelor ve |
Türkiye’de lisansüstü eğitim dışında |
Master |
21 | Yöntem | |
Türkiye’de her ne kadar öğrenme stilleri, |
Almanya’da öğrenenler ve öğrenme ortamı |
22 | Araç - Gereç | |
Türkiye’de bütün sınıflar gerekli çağdaş |
Almanya’da sınıflar çoğu kez küçük bir Öğrenciler gerek sınıf ortamında gerekse |
23 | Program Değişiklikleri | |
Türkiye’de 1997 yılında eğitim 1982’den 1997 yılına kadar eğitim |
Almanya’da 80’li yıllarda yüksek öğretmen Bugün ise, yabancı dil öğretmenliği |
branşların eğitimi arasında yeterli bir Yeni programda da bu konu belirgin 1997 yılından sonra yapılan program Yabancı dil programlarında, günümüzde 2006 / 2007 eğitim ve öğretim yılında |
Yabancı dil öğretmenliği programlarının Gelecekte program geliştirme |
C | Sonuç ve Öneriler | |
Türkiye ve uluslararası düzeyde ders Öğretmen yetiştirme programları; a) Toplumu ilgilendiren dersler, b) Alan bilgisi dersleri c) Alan öğretimi dersleri d) Eğitim dersleri e) Stajlar ve f) Yabancı dil bağlamında özel sektörü Yabancı dil öğretmenliği programlarında Özellikle yabancı dil programlarında |
Almanya, Bachelor ve Master Almanya, öğretmen yetiştirme Yabancı öğrencilerin ana dillerinin ilk ve |
okuyan öğrenciler, örneğin ERASMUS
programlarının sunduğu olanaklar ile en az
bir dönem boyunca söz konusu dillerin
konuşulduğu ülkelerde eğitim görmelidirler
(DAAD, 2006:64-65).
Türkiye’de geliştirilecek yabancı dil
öğretmenliği programlarının başarıyla
uygulanması için ilk aşamada genel çerçeve
çizilmelidir. Bunun için YÖK, üniversiteler
ve ilgili gruplar yerel, ulusal ve uluslararası
gereksinimleri göz önünde bulundurmalıdır.
Genel çerçeve ışığında ayrıntılı program
geliştirme, öğretmen yetiştirme, öğretim
elemanı yetiştirme, kitap hazırlama, hizmet
içi kursları düzenleme gibi çalışmalar eş
zamanlı olarak yürütülmelidir. Aksi halde
öğretmen yetiştirme programlarını oluşturan
bir öğe devreye sokulurken diğerleri
güncelliğini yitirmiş olacaktır.__
Kaynakça
AKKUTAY, Ülker. (1996), Milli Eğitimde Yabancı Uzman Raporları - Atatürk
Dönemi, Avni Akyol Ümit Kültür ve Eğitim Vakfı, Yayın No 2, Ankara.
AKYÜZ, Yahya. (2001), Başlangıçtan 2001’e Türk Eğitim Tarihi, Alfa Basım ve
Yayım, İstanbul.
ALTUNYA, Niyazi. (2000), Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme Deneyimleri, yer
aldığı eser: Hasan Coşkun (Editör), Öğretmenlik Mesleği, Türkiye -
Almanya ve Kıbrıs’ta Öğretmen Yetiştirme, CBT Yayınları, Ankara.
ALTUNYA, Niyazi. (2006), Gazi Eğitim Enstitüsü - Gazi Orta Öğretmen Okulu
ve Eğitim Enstitüsü (1926 - 1980), Gazi Üniversitesi 80. Yıl Armağanı,
Ankara.
ASTA FU Berlin (Hg.) . (2005), Universität im Umbruch, Berlin.
COŞKUN, Hasan. (1999), Öğretim Teknolojisi Açısından Yurtdışı Öğretmenliği,
Konrad Adenauer Vakfı / Eğitim Bilim ve Kültür Emekçileri Sendikası
Araştırma Dizisi, Ankara.
COŞKUN, Hasan. (2009), Topluma Hizmet Uygulamaları, Anı Yayıncılık, Ankara.
BİLGİN, Beyza. (2005), “Mezhepler ve Dinlerarası Eğitim ve İşbirliği”, Kültürel
Çeşitlilik ve Din Editör: Remziye Yılmaz:, Sinemis, Ankara.
BİNBAŞIOĞLU, Cavit. (1995), Türkiye’de Eğitim Bilimleri Tarihi, MEB,
İstanbul.
BUDAK, Yusuf. (2005), “La Notion de Programme et La formation Pédagogique des
Enseignants de Langues Vivantes en Turquie”, European Journal of
Teacher Education, Vol. 28, No.1, 23-33.
DAAD (2006), Studying in Germany, A Guide for International Students, Bonn.
Dialog, Journal of International Advanced Training and Development, .
(2005).Bonn 2 / 2005.
DİKMEN, Selahattin. (1998), Sınıf Öğretmeni Rehberi, 7. Baskı, Ankara.
Erziehung und Wissenschaft, Zeitschrift der Bildung. (2004). GEW, Essen, 4 /
2004. European Language Portfolio. (2000), Zürich.
HOLLE, Karl. (2007), Anträge zur FKL-Sitzung am 25.04.2007 (Tischvorlage).
KAVAK, Yüksel, Ayhan Aydın, Sadegül Akbaba Altun (2007). Öğretmen
Yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri (1982 - 2007), T.C. Yükseköğretim
Kurulu, Ankara.
MACAR, Elçin. (2009), Son Kanun Değişikliklerinden Sonra Rum - Ortodoks
Patrikhanesi Örneğinde Gayri Müslim Cemaatlerin Durumu, Konrad -
Adenauer - Stiftung. Konferans Raporu, Türkiye ve Avrupa’da Çok Dinli
Yaşam -Geçmişte ve Günümüzde, 24-25 Kasım, Ankara.
Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü. (2006), 2005¬
2006 Eğitim-Öğretim Yılı Öğretmen Yetiştirme Programlarındaki
Öğrencilerin Sınıflara göre Sayıları &Edebiyat, DTCF, Fen ve Fen -
Edebiyat Fakültelerinin Bazı Programları İle İlahiyat Fakültelerindeki
Öğrencilerin Sınıflara Göre Sayıları, Ankara.
Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü. (2009),
Öğretmen Okulları 161 Yaşında, Van.
NEUMANN, Ursula (Hrsg.) . (2000), Islamische Theologie - Internationale
Beiträge zur Hamburger Debatte, Edition Körber - Stiftung, Hamburg.
NOORMANN, Harry. (2000), “Almanya’da Hıristiyan Din Dersinin Hukuksal
Çerçeve Koşulları ve
İslam Din Dersi İçin Olası Modeller”, Türkiye ve Almanya’da İslam Din Dersi
Tartışmaları, Editörler: Hasan Coşkun vd. Konrad - Adenauer - Vakfı ve
T.C. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, Ankara.
ORTAYLI, İlber. (2006), Gayri Müslümlerin Hukuki ve Günlük Yaşamdaki
Durumları -Osmanlı İmparatorluğundan Türkiye Cumhuriyetine Kadar,
Konrad - Adenauer - Stiftung. Konferans Raporu, Türkiye ve Avrupa’da
Çok Dinli Yaşam -Geçmişte ve Günümüzde, 24-25 Kasım, Ankara.
RIEDEL, Klaus: Lehrer, in: Dieter Lenzen (Hrsg.) . (1989), Pädagogische
Grundbegriffe, Band 2, rowohlts enzyklopädie, Rowohlt Taschenbuch
Verlag, Reinbek.
TEKIŞIK, Hüseyin Hüsnü. (2009), “Öğretmen Okullarının Kuruluşunun 161.
Yılında: Türkiye’nin Öğretmen Yetiştirme Çıkmazı Sorunu!..,” Çağdaş
Eğitim, Yıl 34, Sayı 361, Ankara.
TOKLU, M. Osman. (2000), “Avrupa Birliği Dil Politikası”, İnsanbilimleri Dergisi,
Mayıs 2007, Yıl 1, Sayı 1, Ankara.
YILDIZ, Kürşat. (2007), “Malche Raporu’nun 75. Yıldönümü’nde YÖK Strateji
Raporu”, Cumhuriyet Bilim Teknoloji Eki, 29 Haziran 2007, Yıl 21, Sayı
1058.
YÖK. (1998), Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları, Ankara.
YÖK. (2007), “Eğitim Fakültelerinde Uygulanacak Yeni Programlar Hakkında
Açıklama”,
http://www.yok.gov.tr/egitim/ogretmen/yeni_programlar_ve_icerik.htm, Erişim
tarihi: 4.7.2007
http://www.yok.gov.tr/egitim/ab/ab.htm, Erişim tarihi: 4.7.2007
www.tuik.gov.tr/jsp/duyuru/upload/44adnks.doc, Erişim tarihi: 3.4.2009
www.uni-osnabrueck.de, Erişim tarihi: 2.3.2007
73