Günümüz Adana Âşıklık Geleneğinde Ölüm, Mezar Teması
Prof. Dr. Erman Artun
Çukurova Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Öğretim Üyesi.
İnanç, insana özgü bir fenomendir. İlk insandan bu yana ölüm ve ölüm sonrasıyla ilgili bir takım ibadetler ve ritler oluşmuştur. Ölümle ilgili inanışların kökeni arkaik ve geleneksel topluluklara mitosların ritüel davranışlarıyla insana ve insan topluluklarının hayatlarının yöneten kurallar ve kurumlar ilişkisine dayanır.
Mezarlık kültüründe, mezarlık ziyaretleriyle Türklerin eski ve köklü inançlarından biri olan atalar kültü arasında bir bağ vardır. Atalar kültü ataların takdisine dayanır. Atanın öldükten sonra ruhunun bir takım üstün güçlerle donanacağı ve bu sayede yardım edeceği inancı vardır. Ataların eşyaları ve mezarları kutsal kabul edilip ruhlarına kurban sunulurdu.[1] [2] [3] [4] İslamiyet’in kabulünden sonra atalar kültü Türkler arasında veli kültünün oluşmasında etkili rol oynamıştır. İslamiyet’te ölüden medet umma yoktur. Veli kültü ve türbesinin etrafında oluşan bir takım inanma ve pratikler pagan kültürüyle ilgisinden dolayı yasaklanmasına rağmen günümüze kadar varlığını sürdürerek bir mezarlık kültürü oluşturmuştur.[5] [6] [7]
Âşık edebiyatı, ölüm ve mezar temalı şiirler yönünden çok zengindir. Ölüm ve mezar çevresinde bir çok inanma, âdet, töre, tören, ayin, kalıp davranışlar kümelenir. Bunlar insanları kuşatan değerlerdir. Âşık içinde yaşadığı toplumun değerleriyle, insan gerçeğini bireysel ve toplumsal boyutuyla dile getirmek, seslendiği kitlenin kimliğiyle uyuşmak zorundadır. Bir kültürde oluşan eserler, yazıldığı çağın ve içinde bulundukları toplumun kültür anlayışı beğenisine göre şekillenir.
Âşıklar, şiirleriyle toplumun sosyo-ekonomik dinamiklerini ortaya çıkarmakta, milletin kültür birliğini sağlamaya katkıda bulunmaktadır. Âşıkların şiirlerine Türk toplumunun sağ duyusu, günlük hayatı, dini, geleneği, dünya görüşü ve beğenisi yansır. Kültür toplumu oluşturan bireyler gruplar arasındaki kurumlaşmış ilişkiler bütünüdür. Her türlü toplumsal olgu kültür potasında eriyerek içerik ve bütünlük kazanır.
Tarihsel süreçte, her kültürde olduğu gibi Türk kültürünü belirleyen değer norm, sosyal kontrol ögeleri ve formlar değişikliğe uğramıştır. Bir çok kültik ve ritüel özlü işlemin ve pratiğin uygulanmasını gerektiren ölü kültü çeşitli bölgelerde yerel özellikler göstermekle birlikte ana çizgisi bakımından aynıdır. Her yörenin kendi inanç, görenek, estetik ve sosyo-ekonomik anlayış ve değerlerine göre değişebilen ama hepsinin özünde insan olan bir takım inanma ve pratikler vardır. Toplumca inanılan bu doğrultudaki her tür inanma ve pratik bu etkinliklerin içindedir. İnsanlar geçmişle gelecek arasında bir bağlantı kurmaya çalışmışlardır.
Ölüm, defin ve mezar bir hayat gerçeğidir. Her kültürde bu kavramların etrafında gelenekler oluşmuştur. Ölüm kaçınılmaz bir gerçek olarak insanları meşgul etmiştir. Ölüm ve mezarla ilgili duygular zamanla âşıklar aracılığıyla şiirlerde dile gelmeğe başlamıştır. Âşıkların ölümle ilgili şiirlerinin bir bölümü bireysellik çizgisini aşarak duygu ve düşünce yoluyla topluma mal olarak anonimleşir. Ölüm ve mezar temalı şiirlerin odak noktasını insan oluşturmaktadır.
Âşıkların ölüm, mezar temalı şiirlerinde Türk milletinin en ilkel inanma sisteminden İslamiyet’e geçinceye kadar kültür basamaklarına paralel olarak ölüm karşısındaki duygulanmaları ortaya çıkacaktır. Bu şiirlerde evrensel insan psikolojisi, ölüm ve mezarla ilgili kelime dağarcığı bir ölçüde ortaya konulacaktır. Bunlar bir yönüyle kültür atlasımızın bugünlere ulaşan geçmişten izlerini taşırken, bir yönüyle de yaşanan dönemin insanından izler taşır. Bu şiirlerde inançları, insan ilişkilerinin biçimlenişini ve insan yaşamının çeşitli yönlerine ilişkin ipuçlarını buluruz.
Adanalı Âşıklarda Ölüm ve Mezar
Adana, âşıklık geleneğinin canlı bir biçimde sürdürüldüğü birkaç ilden biridir. Âşıklarla yaşadıkları yöre arasında bir bağ vardır. Âşıklık geleneğinin oluşmasında ve gelenek içinde yetişen âşıkların şekillenmelerinde geçmişten günümüze kalan tarihi ve kültürel mirasın önemli bir yeri vardır. Çağının düşünce hayatı, inanç sistemi yanında yaşama biçimi, âşığın dünyası kavrayışını algılayışını, tavrını etkiler ve belirler. Çağının kültür değerleri içinde yoğrulan ve yeterli birikime kavuşan âşık devrinin estetik anlayışına uygun şiirler yazar.
Bu çalışmada, özel arşivimizde bulunan günümüz 78 Adanalı âşığa ait dosyalar taranmış, içlerinden karakteristik özelliği olan ölüm, mezar temalı şiirlerden yola çıkılarak Adana âşıklık geleneğinde ölüm ve mezar temaları ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Adana âşıklık geleneğinde ölüm teması geleneğin düşünce ve sanat anlayışı doğrultusunda konu edilmiştir. Âşıklar ölümü yaşamın kaçınılmaz sonu olarak değerlendirmişlerdir. Adana âşıklık geleneğinde âşık sevgiliye kavuşmak için ölümü göze alır, sevgili zalimliğiyle âşıkları öldürür, rakip ise âşığın sevgiliye kavuşmasını engellediği için daima ölüme layık görülür. Geleneğin çizdiği bu çerçeve dışında ölüm mezar temaları âşıklık geleneğinin ortak benzetmeleri ve kelime kadrosuyla işlenir. Bu temalar bir nasihatçi edasıyla din ve tasavvuf kültürüyle ilgili inançları yansıtır.
Adanalı âşıklar ölüm ve mezardan etkilenip bunları şiirlerine konu etmişlerdir. Âşıkların şiirleri Adana halkının ölüm ve mezarı algılayışına ve yorumlayışına ışık tutacak, çözüm getirecek ipuçlarını taşımaktadır.
Adanalı âşıkların ölüm-mezar temalı şiirlerindeki düşüncelerini üç başlıkta inceleyebiliriz.
1. Ecel-Ölüm-Dünya İlişkisi
1.1 Ecel
· Ecel kapıyı aniden çalar (Âşık İmami[8], Âşık Cabbar[9]).
· Ecelle güreşirseniz, tuş olursunuz (Ozan Mercan[10]).
· Vakit erişip ecel geldiğinde tatlı canı alır (Âşık Coşar[11])
· Ecel gelir, yıkar, nefesleri tıkar gider (Âşık Coşar).
Birkaç örnek verelim:
Kimse baki kalmamıştır fanide
Ecel kapın çalar bir gün anide
Basıp çiğnediğin toprak seni de
İsmiyle müsemma yer insanoğlu
Âşık İmami
Ömrün başlangıcı meçhul karanlık
Tahtın tacın olur belki sultanlık
Bin yıl yaşasan da olur bir anlık
Ecel kapın çalar zül böyle başlar
Âşık Cabbar
Bu nasıl naz idi bu nasıl eda
Mercan’ım aslımdan geldi bir nida
Gidiyoruz aziz dostlar elveda
Ecelle güreştim tuş etti beni
Ozan Mercan
Ecel gelip yıkar gider
Nefesleri tıkar gider
Bu can bir gün çıkar gider
Ceset kalır sallarında
Âşık İsmail Coşar
1.2 Ölüm-Dünya
· Bu dünya fanidir gelen göçer (Âşık Kocaman[12], Âşık Feymani[13]).
· Dünya bir duraktır (Âşık Coşar).
· Her canlı ölümü tadacaktır (Âşık Ahu Mahşer[14], Âşık Fidani[15]).
· Sırası gelen gidecektir (Âşık Derdi Derya[16], Âşık Hüseyin Kaçıran[17]).
· Ölüm ne şah, ne sultan dinler (Âşık Durdu Kozalak[18]).
· Ölüm ahiret kapısı, öz vatanın tapusu, Hakkın mamur yapısıdır (Âşık İsmail Coşar).
· Dünya eski bir yoldur, bu yolun temeli gelenin gitmesi üzerine atılmıştır (âşık Selman Albay[19]).
· Dünya malı dünyada kalır, sahip olunan tek şey bir kabirlik yerdir. (Âşık Coşar).
· Ölüm gençlikte ve sılada gelmemelidir (Âşık Feymani).
· Dünyada ne zaman yaşadığının, ne zaman öldüğünün, ne için gelip nerede yaşadığının önemi yoktur (Âşık Kocaman).
· Dünya ikiyüzlüdür, aldanmamak lazımdır (Âşık Karalı[20]).
· Dünyanın ziyneti kalıcı değildir (Âşık Feymani).
Birkaç örnek verelim:
Kimi ekti, kimi biçti
Kimi kattı, kimi seçti
Nice beyler kondu geçti
Dünya sana dünya sana
Âşık Feymani
Baki değil şu dünyanın ziyneti
Ölüm kıyametin bir alameti
Yolcuya yıldızın, ayın kıymeti
Karanlıkta bakmayınca bell’olmaz
Âşık Feymani
Allah bir, Resul hak ben ise kulum
Her nereye gitsem onadır yolum
Canlılara bir gün gelecek ölüm
Nefs-i emmareye kıydım da geldim
Âşık Fidani
Ömrüm ağacımdan her gün bir yaprak
Hesap ettim düşe düşe az kaldı
Ölüm beni bir gün olur tutacak
Peşim sıra koşa koşa az kaldı.
Âşık Kara Mehmet[21]
Veren şimdi geri istiyor canı
Hesap etmeliydim işe bu anı
Dolu zannettiğim bu koca fani
Anladım ki tamamıyla boş kılmış
ÂşıkTanrıkulu[22]
Evvelin sorarsan cevap müşkildir
Kimse bilmez bu dünyanın yaşını
Her gelen gidiyor kadim bir yoldur
Temel atan böyle atmış taşını
Âşık Selman Albay
2. Mezar
· Dünya kalıcı değildir, esas yer mezardır (Âşık Coşar).
· İnsan öldüğünde toprak atılır, adı mezarında kalır (Âşık Derdi Derya).
· Mezarın deliği yoktur içi görülmez (Âşık Kara Mehmet).
· İbadet edersen, sual sorucular geldiğinde mezarın aydınlık olur (Âşık Derdi Derya).
· Bir gün herkes ölecektir. Mezar taşını kimse beklemez (Âşık Selman Albay).
Birkaç örnek verelim:
Yarla kurdum pazarımı
Kayıp ettim hezarımı
Der Ferrahi mezarımı
Kazam dedim kazamadım
Âşık Ferrahi[23]
Mevla senden razı olsun
Sen bahçede gonca gülsün
Kabrin içi nurlu dolsun
Ömür bir gün uçar gider
Âşık Ferrahi
Coşar asla demez yalan
Hani var mı baki kalan
Verdiğini geri alan
Kara toprak yerin vardır
Âşık Coşar
Delik koymazlar ki bakmasın diye
Çok derin kazarlar çıkmasın diye
Örterler üstünü bakmasın diye
Bir gün bir yığılı mezar olursun
Âşık Kara Mehmet
Aziz dostum tut orucu
Sevabını Hak verici
Gelirler sual sorucu
Kabristan aydınlık olur
Âşık Bilal Ceylan[24]
3. Ölüm-Mezara Bağlı Din Kültürü ve Tasavvuf Kültürüyle İlgili Kavramlar
3.1 Ahiret
· Bu dünya malı için ahireti yıkmamalı (Âşık Fakir Kul[25]).
· Dünyada ahiret için çalışmalı, eli boş dönmemeli (Âşık Ali Koca)[26].
· Dünyada ağlayıp, ahirette gülmeli (Âşık Fakir Kul).
· Dünyada Kuran, ahirette iman (Âşık Fakir Kul).
· Bu dünyadan ahirete bir yol vardır (Âşık Fakir Kul).
· Gözünü Hakka bağlayanın, ahirette yüzü aktır (Âşık Ali Koca).
Birkaç örnek verelim:
Dışımız müslüman, kafir içimiz
Hakka karşı çoktur bizim suçumuz
Ol ahirete yüklenirse göçümüz
Oraya varmaya yol gerek gerek
Âşık Fakir Kul
Sen de Hakka bağla özün
Ah(i)rette ak çıksın yüzün
Her tarafı görür gözün
Bu bir mucize değil mi?
Âşık Ali Koca
Fakir Kul’um derde ateşe yanma
Şu yalan dünyanın malına konma
Yanın sen orayı bura sanma
Ölüp ahretimi bilesim geldi
Âşık Fakir Kul
Yüce dağ başında olmaz mı duman
Allah getirmesin başlara figan
Bu dünyada Kur’an, ahrette iman
Ameli kötü olan kula yazıktır
Âşık Fakir Kul
Fakir Kul’um derde çağlayıp akma
Senden küçüklerin kusuruna bakma
Dünya malı için ahiret yıkma
Kalır malın mülkün pul n’olur n’olur
Âşık Fakir Kul
Niçin öyle gafil gafil durursun
Bir gün olur huzura varırsın
Neyin var neyin yok orda görürsün
Ne edersen orda et dedim gönül
Âşık Ferrahi
İyi kötü bu dünyada gezilir
Haklı haksız ince elekten süzülür
Ne yaparsan defterine yazılır
Gözüyün önüne serilir bir gün
Âşık Ali Koca
3.2 Ten-Ruh-Göç-Kefen
· İnsanın ruhu baki, teni fanidir (Âşık Halil[27])
· İnsanın teni toprağa, ruhu Allaha aittir (Âşık Halil)
· Ölümle ruhumuz bekaya, tenimiz toprağa gider (Âşık Öksüz Mehmet[28])
· Ölüm ahiret yoluna bir göçtür (Âşık Saltani[29], Âşık Cabbar).
· Ruh bir kuştur, ecel geldiğinde kafesten uçar (Âşık Saltani).
· Kefen, feleğin biçtiği gömlektir (Âşık Tufan Güvel[30]).
· Kefen, yakasız gömlektir (Âşık Kederi[31]).
· Kefen, beş arşın bezdir (Âşık Saim Özdal)
· Kefen, ahiret gömleğidir (Âşık Şıhlıoğlu[32])
Birkaç örnek verelim:
Saltan bir gün ecel meyini içer
Ruh bülbüldür er geç kafeste uçar
Göç başlanır hoca kefenin biçer
Döner ahirete yol ömrüm ömrüm
Âşık Saltani
Öksüz Mehmet sığınırım Hüda’ya
Elim açık müdavimin duaya
Ten toprağa ruh gidince bekaya
Taşlarımı tek tek sökersin kader
Âşık Öksüz Mehmet
Uyan kardaş vakit gelmiş geçiyor
Felek bizim gömlekleri biçiyor
Dostun bahçesinde gonca açıyor
Devşirip güllerin yolabildin mi?
Âşık Tufan Güvel
Kederi dünyadan göçersin bir gün
Ecel şerbetini içersin bir gün
Yakasız gömleği giyersin bir gün
İnsan ol, kardeşim insanca yaşa
Âşık Kederi
Pençe vurdu can alıcı meleği
Ecel şerbetini içtim giderim
Kendi elim ile ahret gömleği
Ölçtüm boyuma da biçtim gömleği
Âşık Şıhlıoğlu
Sonuç
Adanalı âşıklar, ölüm ve mezar konulu şiirlerini işlerken, İslami ahlakın kurallarına uyulmasını öğütler. Dünyanın geçiciliğini anlatırlarken, gerçek ebedi mutluluğun yollarını şiirlerinde dile getirirler. Adanalı âşıkların dini konulardaki bilgileri yüzeyseldir. Onlar inançlı fakat mutaassıp değildirler, şiirlerinde Allah’ın birliğini, peygamberleri anlatırlar, din ulularını sıralarlar. Dini bilgiler âşıklık geleneğinin aktardığı kalıp bilgiler olarak alınıp tekrarlanır. Adanalı âşıklar ölümü daha çok yazgı çizgisinde yorumlayıp Allah’ın mutlak egemenliği karşısında yapacak bir şeyin olmadığını söylerler.
Ölüm olayının çevresinde toplanan, ölümün çeşitli yanlarını vurgulayan, âşıkların şiirleri Adana halkının ölüm ve mezarlık kültürüyle ilgili duygu, düşünce, tepki ve davranışlarına ışık tutmaktadır.
Ölüm ve mezarlık kültürünü, halkın inanış ve yorumlayışıyla dinin gerekleri arasında ters düşmeler vardır. Daha önce yaptığımız araştırmalarda günümüzde Adana’da ölüm ve mezarlık çevresinde oluşan eski inanç sistemleriyle, İslamiyet arasında iç içe geçmiş inanç ve inanmalar olduğunu tespit ettik.
Adanalı âşıkların ölüm ve mezarlık kültürüyle ilgili görüşlerini şöylece özetleyebiliriz.
1. Adanalı âşıkların şiirlerinde ritüel kökenli ölüm ve mezarlık kültürüne ait inanma ve pratikler yoktur.
2. Âşıklar ölüm ve mezarlık kültürünü âşıklık geleneği çerçevesinde işlerler.
3. Âşıkların ölüm ve mezarlık kültürü konulu şiirleri İslami din ve tasavvuf kültürüne ait inançları yansıtır.
4. Âşıkların şiirleri ecel, ölüm, dünya, mezar ahiret, ten, ruh üzerine yoğunlaşmıştır.
5. Âşıklara göre ölüm ders, mezarlık ibrettir.
6. İnsanlar ölüme hazırlanmalı nefislerinin kölesi olmamalıdırlar.
7. Âşıkların şiirlerinde batıl inanç yoktur. Onlar bu yönleriyle halkı aydınlatırlar.
Bu araştırmamızla, ileride mutlaka yapılmasının gerekli olduğuna inandığımız “Türkiye Ölüm ve Mezarlık Kültürü” konulu çalışmaya katkıda bulunmayı amaçladık.
[1] Nurhan Karadağ: Köy Seyirlik Oyunları. T.İş Bankası Yayınları, Ankara 1978: 7-32.
[2] Orhan Acıpayamlı: “Türk Folklor Ürünü Yağmur Duasıyla İlgili Yapı ve Fonksiyon Sorunları” I. Folklor Kongresi Bildirileri. Ankara 1976: 1-3.
[3] Erman Artun: “Tekirdağ Ritüelleri ve Balkanlardaki Varyantları” IV. Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi Bildirileri. Ankara 1992: 10.
[4] Erman Artun: “Adana Yağmur Yağdırma Törenleri ve Çomçalı Gelin” Tuncer Gülensoy Armağanı. Elazığ 1995: 154.
[5] Gürbüz Erginer: Kurban, Kurbanın Kökenleri ve Anadolu’da Kanlı Kurban Ritüelleri. İstanbul 1997: 211.
[6] Ahmet Yaşar Ocak: Menakıbnameler. Ankara 1992: 10-14.
[7] Ahmet Yaşar Ocak: Türk Halk İnanç ve Edebiyatımızda Evliye Menkabeleri. Ankara 1984: 3-23.
[8] Ahmet İmami: 1954, Adana Kozan/Bağtepe Köyü (İmamî), E.A..Arş-İmami-No-049.
[9] Abdülcabbar Yurt: 1940, Adana Ceyhan/Çatalhöyük Köyü E.A.Ö.Arş.-Hoca, Âşık Cabbar-No:29.
[10] Osman Kurt: 1955, Adana Kozan/Bağtepe Köyü (Ozan Mercan), E.A.Ö. Arş-Ozan Mercan-No.053.
[11] İsmail Coşar : 1903, Malatya, Darende (Coşar, İsmail) Mehmet Karaburç: Osmaniye’de Âşıklık Geleneği Ç.Ü. F.E.F. Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü, Basılmamış Lisans Tezi, 1995-Adana.
[12] Abdulvahap Kocaman: 1934, Adana, Kadirli/avluk Köyü (Kocaman) KB HAGEM Arş. No: YB.086.0157, Kadirli 1984.
[13] Erman Artun: Günümüzde Adana Âşıklık Geleneği (1966-1996) ve Âşık Feymani.
[14] Aslan Aktemur: 1942, Kars Çıldır/ Yıldırımtepe Köyü (Ahumahşer), Mehmet Karaburç: Adana, Osmaniye’de Âşıklık Geleneği....s.300.
[15] Osman Özfidan: 1935, Adana Kozan, Saygeçit Köyü (Fidani) E.A.Ö. Arş.-Fidani-No:024.
[16] Ali Şahin: 1929, Kayseri Sarız/Büyükörtülü Köyü, (Osmaniye’de yaşıyor) (Derdi Derya), E.A.Ö.Arş.-Âşık Derdi Derya-No:009.
[17] Hüseyin Kaçıran: 1929, Adana Ceyhan/Nacarlı Köyü (Kaçıran), Mehmet Karaburç: Adana Osmaniye’de Âşıklık Geleneği, s.194.
[18] Durdu Kozalak: 1953, Adana Osmaniye (Âşık Durdu) Mehmet Karaburç: Adana Osmaniye’de Âşıklık Geleneği, s.432.
[19] Selman Albay: 1930, Kahramanmaraş, Göksun/Yeşilkoy Köyü (Osmaniye’de yaşıyor), Mehmet Karaburç: Adana Osmaniye’de Âşıklık Geleneği, s.259.
[20] İbrahim Karalı: 1956, Adana Kozan/Ilıca Köyü (Karalı), E.A.Ö. Arş.-Karalı-No:054.
[21] Mehmet Siligünlü: 1934, Adana Ceyhan/Gümürdüllü Köyü (Âşık Karamehmet), E.A.Ö. Arş.-Âşık Karamehmet-NO:020.
[22] İ. Hakkı Tanrıkulu: 1956, Adana Feke (Tanrıkulu), E.A.Ö. Arş.-Tanrıkulu-No:056.
[23] Mehmet Ali Ergat: 1934, Adana Ceyhan/Kıvrık Köyü (Ferrahi), Halil Atılgan: Ferrahi, Hayatı, Şiirleri, Eserleri. Adana 1984.
[24] Bilal Ceylan: 1945, Adana Düziçi/İlbeyli (Âşık Bilal) Mehmet Karaburç: Adana Osmaniye’de Âşıklık Geleneği, s.320.
[25] İsmail Hakkı Erdoğdu: 1918, Adana Osmaniye Bahçe (Fakir Kul), Mehmet Karaburç: Adana.
[26] Ali Koca: 1926, Adana Osmaniye/Kızıldere Köyü Mehmet Karaburç: Adana Osmaniye’de Âşıklık Geleneği s.191.
[27] Halil Karabulut: 1926, Adana Kadirli/Mehmetli Köyü (Âşık Halil), E.A.Ö. Arş.-Âşık Halil-No:003.
[28] Öksüz Mehmet: 1922, Adana Kadirli/Sarıtanışmanlı Köyü, Osman Turgut: Adana’da Âşıklık Geleneği ve Yaşayan Adanalı Âşıklar, Ç.Ü.Sos.Bil.Ens.Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Adana 1995, s.194-203.
[29] İbrahim Saltan: 1945, Malatya, E.A.Ö.Arş.-Eseri, Saltani-No:033.
[30] Tufan Güvel: 1923, Kadirli Araplı Köyü, Bülent Arı: Adana’da Geçmişten Bugüne Âşıklık Geleneği (Karacaoğlan-1966), Ç.Ü. Sos. Bil.Enst. Basılmamış Doktora Tezi, Adana 1998.
[31] Abuzer Yılmaz: 1949, Adıyaman, Terman (Âşık Kederi), E.A.Ö.Arş.-Âşık Kederi-No:039.
[32] Duran Şıhlıoğlu: 1933, Adana Ceyhan/Gümürdüllü Köyü (şıhlı), E.A.Ö.Arş.-Âşık Şıhlı-NO:016.